۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۱۱۸۹۶۷

پیش بینی نفت ۷۰ دلاری در سال ۲۰۲۰

بانک آمریکایی مریل لینچ گفت: تبعیت قوی از قرارداد کاهش تولید اوپک به همراه سایر پیشرفتهای مثبت اقتصادی مثل قرارداد تجاری چین و آمریکا می‌تواند قیمت نفت برنت را به ۷۰ دلار در هر بشکه برساند.
پیش بینی نفت ۷۰ دلاری در سال ۲۰۲۰
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  قرارداد کاهش تولید ائتلاف اوپک+ می تواند قیمت نفت را در سال آینده به 70 دلار در هر بشکه برساند، البته در صورتی که همه چیز طبق این قرارداد پیش برود.

 افزایش میزان کاهش تولید به 1.7 میلیون بشکه در روز به علاوه کاهش داوطلبانه بیشتر عربستان، 400 هزار بشکه دیگر به کاهش تولید این گروه اضافه می‌کند که باعث شد بازار هفته گذشته شگفت‌زده شود. به علاوه، عربستان سعودی امیدوار است بتواند به تمام کشورهای عضو برای تبعیت از این قرارداد فشار بیاورد. قیمت نفت بلافاصله پس از اعلام این قرارداد افزایش یافت.

 یکی از سوالاتی که پیش می‌آید در مورد نحوه تخصیص این کاهش تولید اضافی است. برخی ارقام به این صورت هستند:

-  عربستان سعودی موافقت کرد 167 هزار بشکه دیگر از تولید خود کم کند، در حالی که 400 هزار بشکه هم به صورت داوطلبانه تولید خود را کاهش می‌دهد.
-  امارات متحده عربی: 60 هزار بشکه در روز
-  کویت: 55 هزار بشکه در روز
-  عراق: 50 هزار بشکه در روز
-  روسیه: 70 هزار بشکه در روز
سایر اعضای این ائتلاف مقادیر کمتری تولید خود را پایین می آورند.

 در حالی که عکس العمل اولیه بازار از نظر قیمت مثبت بوده، عکس العمل ها پیچیده تر شده است. طبق گفته بانک آمریکایی مریل لینچ، در سه ماهه اول سال آینده میلادی احتمالا هنوز هم 700 هزار بشکه در روز عرضه اضافی نفت دارد. تبعیت بالا از این قرارداد تنها 200 هزار بشکه در روز از مازاد تولید را از بین میبرد. این بانک در مورد پیروی تمام تولید کنندگان از این قرارداد تردید داشت و مخصوصاً به عراق اشاره کرد.

 عربستان سعودی در حقیقت اعتبار خود را در این قرارداد به خطر انداخته است، یا موفق می‌شود تمام تولیدکنندگان را مجبور به تبعیت از قرارداد کند یا تصمیم می‌گیرد پس از پایان مهلت قرارداد در مارس، بازار را از نفت پر کند.

 بانک آمریکایی مریل لینچ در یادداشتی نوشت:« اگر سایر اعضا بسیار بالاتر از سهمیه شان تولید کنند، عربستان هم احتمالاً تولیدش را طبق سهمیه افزایش می دهد. ولی اگر همه تابع این قرارداد باشند، ائتلاف اوپک+ می‌تواند به درجاتی از موفقیت برسد. تبعیت قوی از این قرارداد به همراه سایر پیشرفتهای مثبت اقتصادی مثل قرارداد تجاری چین و آمریکا می‌تواند قیمت نفت برنت را به 70 دلار در هر بشکه برساند».

گلدمن ساچز پیش بینی خود از قیمت نفت برنت را برای 2020 تا 63 دلار در هر بشکه بالا برد. پیش بینی قبلی این بانک سرمایه گذاری 60 دلار در هر بشکه بود.

سایر تحلیل‌گران تغییر زیادی را در بازار نفت پیش بینی نمی کنند. به نظر آنها قرارداد جدید تنها بار کاهش تولید را بین اعضا توزیع کرده است و تاثیر آن بر قیمت نفت محدود خواهد بود.

ولی به نظر موسسه تحقیقات انرژی ریموند جیمز، میانگین قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت در 2020 ،  65 دلار در هر بشکه و میانگین نفت برنت 70 دلار خواهد بود. به نظر این موسسه، قیمت نفت آمریکا در 2021 تا 75 دلار در هر بشکه و نفت برنت تا 80 دلار افزایش می‌یابد.

 به گفته ریستاد انرژی ، همه چیز بستگی به عکس العمل شیل آمریکا دارد.

منبع: تسنیم 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی