آخرین اخبار
فراتر از نفت

انتظار کار کارشناسی تخصصی را از دادگاه پرونده پتروشیمی داریم

اختصاص هزینه های جشن روز کارگر پتروشیمی مروارید به هموطنان سیل زده

مذاکرات همکاری سه جانبه انرژی ترکمنستان، آذربایجان و ترکیه در استانبول

هر قدر اراده کنیم نفت را صادر می‌کنیم

ازسرگیری واردات نفت سینوپک از آمریکا

مراقب دستان اختاپوسی دلالان نفتی باشید

ونزوئلا واردکننده نفت شد

چرا تنگه هرمز اهمیت دارد؟

عرضه کافی نفت در بازار وجود دارد

آریاساسول در ۲۸ فروردین ماه، ۳۱ هزار میلیارد ریال سود سال مالی ۹۷ را بین سهامداران خود تقسیم نمود

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

افزایش قیمت بنزین در کالیفرنیا

افزایش تولید نفت روسیه در سال ۲۰۱۹

ورود آمریکایی‌ها به بازار LNG چین

وزیر نفت نمایندگان مجلس را قانع کرد

اعتراض چین به آمریکا بر سر ایران

هر وقت اراده کنیم نفت را می فروشیم

از قمار بزرگ ترامپ در قبال ایران تا آشفتگی در بازار جهانی نفت

وزیر نفت به نمایندگان پاسخ می‌دهد

افزایش قیمت سبد نفتی اوپک

اطلاعیه نخستین عرضه نفت‎خام سنگین شرکت نفت

ایران؛ موضوع اصلی دیدار اعضای اوپک

پتروشیمی ایران تحریم‌پذیر نیست

کاهش ۳۰ درصدی صادرات میعانات گازی

تعویق تحریم‌های نفتی ثانویه ونزوئلا

مرگبارترین حوادث فراساحلی صنعت نفت و گاز جهان

۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۱/۱۱کد خبر: 113133
عوامل حوادث مرگبار در بخش فراساحل صنعت نفت و گاز به جز خطای انسانی به شرح زیر می باشد. آب و هوا ۵۴ درصد، حمل و نقل توسط هلیکوپتر ۲۳ درصد، سوختن فیوز برق در حین حفاری ۱۵ درصد، آتش سوزی اتفاقی و تصادفی ۸ درصد. خطاهای انسانی می تواند به عنوان عامل ریشه ای ۶۰ درصد حوادث مرگبار صنعت نفت و گاز به شمار برود.

به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،عوامل حوادث مرگبار در بخش فراساحل صنعت نفت و گاز به جز خطای انسانی به شرح زیر می باشد. آب و هوا 54 درصد، حمل و نقل توسط هلیکوپتر 23 درصد، سوختن فیوز برق در حین حفاری 15 درصد، آتش سوزی اتفاقی و تصادفی 8 درصد. خطاهای انسانی می تواند به عنوان عامل ریشه ای 60 درصد حوادث مرگبار صنعت نفت و گاز به شمار برود.

در مورد مرگ بارترین حوادث فراساحلی صنعت نفت و گاز باید اشاره کرد که نخستین تراژدی فراسحلی غرق شدن جک آپ شرکت بی پی در 27 دسامبر 1965 در دهانه رودخانه هامبر در بخش دریای شمال بریتانیا می باشد که در جریان آن 13 نفر جان خود را از دست دادند.

حادثه پایپر آلفا که 167 کارگر را در ساحل اسکاتلند به کشتن داد، مرگبارتین حادثه دکل نفتی تاکنون می باشد.

دومین حادثه مرگبار در 27 مارس 1980 اتفاق افتاد. سکوی نیمه شناور (زیرآبی) از نوع پنج پایه الکساندر کیلند که به عنوان شناوری برای پشتیبانی از عملیات سکوی فیلیپس پترولیوم ادا در میدان اکوفیسک واقع در بخش نروژی دریای شمال در حدود 320 کیلومتری استونجر استفاده شد، در جریان یک توفان سنگین به ارتفاع 12 متر، سکوی الکساندر کیلند یکی از پنج پایه خود را از دست داد و در عرض 30 دقیقه غرق شد. از 212 نفر مستقر در روی سکو، 123 نفر کشته شدند.

تجهیزات حفاری سیکرست متعلق به یونوکال در خلیج تایلند توسط توفان تایفون به خاطر دست کم گرفتن شدت آن توسط یونوکال دچار صدمه شد و تاسیسات حفاری در 6 نوامبر 1989 وازگون و غرق شد و در نتیجه آن 91 نفر کشته شدند.

در سال 1982 ناوگان حفاری شناور اوشن رینجر موبیل اویل کانادا در گرند بنکس نیوفوندلند در 267 کیلومتری شرق سنت جونز، با یک توفان سنگین با بادهایی به سرعت 100 نات و و امواجی به ارتفاع 65 فوت واژگون و غرق شد و منجر به مرگ 84 نفر شد.

ناوگان حفاری گلمار جاوا سی، توسط توفان استوایی لکس در اکتبر 1983 در نزدیکی جزیره هاینان واژگون و غرق شد که در نتیجه آن 81 کارگر جانشان را از دست دادند.

مرگ بارتین حادثه حتما شامل تاسیسات متحرک یا ثابت فراساحلی نیست بلکه حوادث آشکار را هم شامل می شود. در 6 نوامبر 1986 یک هلیکوپتر چینکوک نزدیک جزایر شتلند سقوط کرد و 45 نفر در این حادثه مردند.

در 16 اگوست 1984 حادثه سوختن یک فیوز برق در سکوی اصلی انچویا در میدان کامپوس در فراساحل برزیل اتفاق افتاد. آتش سوزی سکو و مشکلات سازوکار پایین آوردن قایق نجات منجر به مرگ 36 نفر شد.

در 15 آگوست 19995 خط لوله مک درکوت بواسطه توفان رخانه با بارج DLB-269در آبهای کم عمق ساحل مکزیک غرق شد. از 245 خدمه روی بارج غرق شده، 23 نفر مردند.

در 25 جولای 2005، 22 کارگر زمانی که سکوی «های نورث» بمبئی پس از برخورد با شناور تدارکاتی در کولاک شدید، منفجر شد، کشته شدند.

در 23 اکتبر 2007، در خلیج مکزیک برخورد جک آپ سکوی اوسومکینتا با سکوی در حال فعالیت Kab-101 در جریان یک توفان، منجر به نشت نفت و گاز و آتش سوزی در سکو شد که در نتیجه آن 22 نفر کشته شدند.

در 30 ژوئن 1964، در خلیج مکزیک، حادثه سوختن فیوز برق در بارج حفاری بیکر سی پی اتفاق افتاد که در عرض چند دقیقه، انفجار موجب احاطه کردن بارج توسط شعله های آتش شد. 22 نفر از 43 کارگر روی عرشه با پریدن به داخل دریا نجات پیدا کردند.

در آوریل 2016، همه 13 نفر داخل هلیکوپتر مدل یوروکوپتر 225L سوپر پوما جانشان را در حین سفر از میدان نفتی گلف فاکس به برگن از دست دادند.

در 20 آوریل 2010، آتش سوزی گسترده فیوز برق دیپ واتر هوریزون در میدان نفتی تیبر در بلوک 102 کیثلی کانیون بخش آمریکای خلیج مکزیک منجر به کشته شدن 11 خدمه شد به گونه ای که توده های آتش از فاصله 40 مایلی قابل مشاهده بود.

فاتیما رضایی

 


 


خبرهای مرتبط:



» ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *


سایت خبری تحلیلی نفت ما